peranti telefon pintar boleh akibatkan kedutan pada leher


Telefon pintar kini menjadi salah satu keperluan utama di kalangan masyarakat bandar. Tidak kira dimana pun apabila berjalan, di dalam kereta, pejabat mahupun sebelum tidur ramai yang tidak dapat lepas daripada peranti ini.

Walau apa pun, kita mesti sentiasa melihat skrin telefon pintar setiap hari yang ternyata memberi kesan negatif pada kulit, yang menjadikan ia lebih cepat penuaan. Apabila menggunakan telefon pintar, automatik kepala kita akan melihat ke bawah dan ia akan sentiasa membawa kepada pembentukan kedutan dan garis-garis halus di sekeliling leher.

Kedutan pada leher dan dagu yang disebabkan oleh penggunaan telefon pintar dan komputer ini yang mana dinamakan Techneck dan boleh membuat muka kelihatan rupa yang lebih tua dan kurang menarik.

Seperti yang dinyatakan oleh Dean Nathanson, Pengarah Urusan CACI bahawa “klinik khas wajah tanpa pembedahan” yang mana peminat teknologi kini mula sedar pembentukan kedutan di sekitar leher yang boleh mengganggu penampilan. Walaupun begitu, tabiat menggunakan telefon pintar terlalu kerap nampaknya tidak akan berkurangan.
 "Kita adalah sebuah negara pekerja keras dan tidak dapat melepaskan diri daripada memeriksa emel, membaca e-book, atau media sosial. Ia adalah satu perkara yang sangat biasa sekarang ini,” kata Dean, seperti yang dipetik oleh Daily Mail.

Selain menyebabkan kedutan pada leher, terlalu kerap menggunakan telefon pintar juga memberi kesan kepada badan, terutama postur belakang. Sakit di belakang menjadi keluhan nombor satu pada pengguna telefon pintar.

Seorang ahli fisioterapi iaitu Josh Catlett berkata, ” Badan kita tidak direka untuk berada dalam kedudukan yang sama untuk masa yang panjang dan ramai orang yang postur tubuh badannya tidak begitu baik kerana hal seperti ini. Kini banyak pesakit yang datang ke klinik fisioterapi dengan masalah di leher, belakang dan bahu juga di pergelangan tangan.

Oleh kerana itu Josh menyarankan kepentingan mengurangkan penggunaan telefon pintar setiap hari. Sekurang-kurangnya mengelakkan menggunakan telefon pintar sewaktu masa makan siang hari dengan tidak membawa alat ini apabila pergi ke kafeteria atau restoran.


0 Komen untuk "peranti telefon pintar boleh akibatkan kedutan pada leher "

 
Copyright © 2014 ISU SEMASA - All Rights Reserved
Template By. Catatan Info