Tanpa Roda Juruterbang Mendaratkan Pesawat


Sebuah pesawat milik syarikat penerbangan Avianca Airlines berjaya mendarat tanpa menggunakan roda depan. Mujur semua penumpang selamat tanpa ada seorang pun yang cedera.

Kejadian itu berlaku pada Jumaat ( 28 / 3 ) waktu setempat . Seperti yang dilaporkan oleh Reuters pada Sabtu ( 29/3/2014 ) pesawat jenis Fokker 100 jet itu tak boleh mengeluarkan roda depan saat akan melakukan pendaratan.

Pilot mula menyedari masalah pada pesawat yang dikemudikannya ketika hampir melakukan pendaratan. Dengan tenang, pilot memutuskan untuk membawa pesawat dengan 49 penumpang dan lima anak kapal itu untuk berputar - putar di atas langit bandar Brasilia untuk menghabiskan bahan bakar.

"Pesawat itu mengalami masalah hidraulik dan landing gear depan tidak terbuka, sehingga pilot melakukan pendaratan menggunakan perut pesawat," ujar jurucakap angkatan udara Brazil.

Saat mendarat, pesawat hanya mengadalkan roda belakang sebelum akhirnya bahagian muncung pesawat menyentuh landasan.

Akibat pendaratan kecemasan itu, satu daripada dua landasan di lapangan terbang Brasilia ditutup. Beberapa penerbangan di lapangan terbang terbesar ke empat di Brazil itu juga terpaksa ditangguhkan.
 
Copyright © 2014 ISU SEMASA - All Rights Reserved
Template By. Catatan Info