Robot Akan Kuasai Dunia Pada Tahun 2020


Kebanyakan dari kalangan anda pasti pernah menonton filem Iron Man, Wall-E, Transformers, ataupun RoboCop. Dalam filem itu, robot berada di dalam kehidupan manusia pada masa hadapan.

Robot-robot tersebut pada dasarnya adalah sebuah mesin (Artificial Intelligence), dan sudah ada dalam setiap aspek kehidupan kita pada hari ini. Seawal dari program untuk menghalang peti masuk e-mel anda daripada spam, program untuk mengawal peralatan isi rumah dan juga pesawat sehingga kepada program yang boleh membuatkan kereta bergerak tanpa pemandu.

Pengarah Artificial Intelligence di Singularity University, Neil Jacobstein berkata kepada BBC ‘AI’ (artificial Intelligence) itu yang mana tertanam dalam kehidupan harian kita. Ia digunakan dalam sistem perubatan, undang-undang, dalam reka bentuk kepada industri automotif.

Untuk menghasilkan mesin secerdas manusia adalah tidak mustahil. Neil Jacobstein meramalkan bahawa mesin secerdas manusia buatan ini yang mana ianya akan memerintah dunia pada pertengahan tahun 2020. Ini bermakna semua kerja-kerja yang telah dilakukan oleh manusia akan digantikan oleh robot.

Syarikat Elektronik dari China, Hon Hai juga merancang untuk membina sebuah kilang yang mana tenaga kerjanya adalah robot dan juga boleh menggantikan 500,000 pekerja manusia dalam tempoh tiga tahun akan datang.

Jika robot ini benar-benar akan memerintah dunia , adakah itu bermakna peranan manusia tidak lagi diperlukan dan dengan itu manusia tidak dapat bekerja untuk sara hidup?

Neil Jacobstein berpendapat bahawa AI (Artificial Intelligence) akan mengakibatkan pengangguran yang ketara, tetapi menurutnya itu tidak sama seperti kemiskinan. Dia sebenarnya yakin bahawa mesin dan manusia boleh bekerja bersama-sama dalam suasana harmoni dan bersama -sama.

Katanya lagi, “Gabungan terbaik adalah untuk menyelesaikan masalah komputer dan manusia.

Pada pandangan yang lain pula, penulis dan pengeluar filem dokumentari James Barratt bimbang jika robot buatan ini akan membawa kepada penguasaan era manusia akan berakhir.

Sekiranya robot tidak dapat dielakkan, manusia yang berfikiran logik logik akhirnya akan dikeluarkan dari membuat keputusan sepenuhnya. Ini bermakna bahawa AI (Artificial Intelligence) akan mengawal AI (Artificial Intelligence) yang lain.

“Ianya sudah pun berlaku pada komputer riba dan komputer kita. Perisian anti-virus pada asasnya adalah teknik AI (Artificial Intelligence) digunakan untuk mengesan AI (Artificial Intelligence) lain yang dipanggil ‘Virus’ dan ‘Worm” kata Neil Jacobstein .

Walau bagaimanapun, Neil Jacobstein mendakwa bahawa kawalan tetap ada pada manusia.

0 Komen untuk "Robot Akan Kuasai Dunia Pada Tahun 2020"

 
Copyright © 2014 ISU SEMASA - All Rights Reserved
Template By. Catatan Info